Satiksmes ministrs apmeklē Jēkabpils novadu

Vidusdaugavas TV video

Nesen jau informējām par valsts nozīmes autoceļu Jēkabpils – Dunava – Ilūkste, kas ir sliktā tehniskā stāvoklī, bet uz sabrukšanas robežas ir arī citi valsts nozīmes grants ceļi Jēkabpils novadā. Lai vēlreiz aktualizētu problēmu, Jēkabpils novada pašvaldība aicināja uz tikšanos ar iedzīvotājiem satiksmes ministru Uldi Auguli, VAS “Latvijas Valsts ceļi” valdes priekšsēdētāju Jāni Langi, kā arī VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” valdes priekšsēdētāju Vladimiru Kononovu. Tikšanās sākumā demonstrētajā video materiālā ikviens varēja redzēt, kādi apstākļi uz valsts nozīmes grants ceļiem bija šā gada ziemā.

To, ka ne tikai Jēkabpils novadā, bet arī daudzviet citur Latvijā grants ceļi ir katastrofālā stāvoklī, nenoliedz arī satiksmes ministrs Uldis Augulis, kurš uzsver – slikto ceļu dēļ valstī kopumā gadā ir aptuveni 800 miljonu eiro lieli zaudējumi, savukārt no kopumā 550 miljoniem eiro, ko ik gadu nodokļos samaksā autoceļu lietotāji, atpakaļ ceļu remontā nonāk vien 159 miljoni eiro. Uz jautājumu, kur paliek pārējā nauda, Augulis atbild: “Veselība, pedagogi, izglītība, policija, kultūra… Šī nauda iet kopējā valsts budžetā.”

Līdzekļu trūkums – tāda atbilde jau gadiem ilgi jādzird iedzīvotājiem, kuri vēlas sakārtotus autoceļus, bet kas tiek darīts, lai dabūtu ceļu remontam nepieciešamo naudu? Ministrs uzsver, ka atbildīgās iestādes aktīvi strādā, lai situāciju ar katru gadu uzlabotu: “Pagājušā gada beigās, domājot par to, ko mēs darām ar grants ceļiem, mēs esam apstiprinājuši valdībā to, ka akcīzes nodokļa pārpalikums pret plānu, kas bija 2016.gadā, – tie ir apmēram 25 miljoni eiro, 2018.gada budžetā nonāks uz ceļiem. Ja resursi būs pieejami, veidosim atsevišķu grants ceļu programmu.”

Ministrs informē, ka šosezon visu valsts ceļu remontam būs par aptuveni 10 procentiem vairāk līdzekļu nekā pērn. Ja 2016.gadā dubultā virsmas apstrāde tika veikta pusotram kilometram ceļu, tad šogad tie būs jau aptuveni 60 kilometri. Tomēr Jēkabpils novadā dubultās virsmas apstrādi piedzīvos vien daži kilometri valsts vietējās nozīmes ceļa Jēkabpils – Dunava – Ilūkste. “Uz ceļa V783 Jēkabpils – Dignāja – Ilūkste tiks pabeigts posms no 9,28.kilometra līdz 14,3. kilometram,” stāsta VAS “Latvijas Valsts ceļi” valdes priekšsēdētājs Jānis Lange. “Šogad šim posmam tiks veikta dubultā virsmas apstrāde, bet nākamgad šis posms tiks turpināts vēl 6,5 kilometru garumā – no 14,3. kilometra līdz 20,8.kilometram. Finansējuma rīkojums jau apstiprināts, tam budžetā paredzēti 880 tūkstoši eiro. Diemžēl citu vietējo ceļu remonts no kapitālieguldījumiem šajā pusē šogad netiks veikts.”

Sliktāka situācija ir ar reģionālo valsts nozīmes autoceļu P72 Ilūkste – Bebrene – Birži. Skaidro Jānis Lange: “Ja mēs runājam par P72, tad diemžēl šis reģionālais ceļš nevienu brīdi nav kvalificējies Eiropas Reģionālās attīstības fonda programmai. Par Eiropas naudu to nevar salabot. Ir apburtais loks, jo ceļam ir salīdzinoši maza satiksmes intensitāte, iespējams, tādēļ, ka tas ir sliktā tehniskā stāvoklī. Ja ceļš būtu labā stāvoklī, intensitāte būtu lielāka.”

Vienu šī ceļa posmu šogad paredzēts remontēt par ceļu uzturēšanas līdzekļiem.

Iedzīvotāji pauda sašutumu par to, ka ir konkrēti ceļu posmi, kur netiek veikta kaisīšana ar pretslīdes materiālu. “Latvijas autoceļu uzturētājs” valdes priekšsēdētājs Vladimirs Kononovs skaidro, ka tas saistīts ar ceļu uzturēšanas klasēm: “D klases ceļš nav paredzēts vispār nekam (ne greiderēšanai, ne kaisīšanai), bet C klases ceļš ziemā nav paredzēts kaisīšanai. Ja šim ceļam vajag paaugstināt uzturēšanas klasi, ja zināms, ka tur būs skola un tā netiks reorganizēta, tad jādomā, lai šis ceļš būtu melns (noasfaltēts), kā arī kopā ar ministriju jārisina tas, lai tiktu mainīta uzturēšanas klase.”

Ja pašvaldība vēlas mainīt uzturēšanas klasi kādam autoceļam, tad savlaicīgi jāvēršas “Latvijas autoceļu uzturētājā” un šis jautājums jārisina kopā ar ministriju.

Gan satiksmes ministrs, gan citi atbildīgie speciālisti ir vienisprātis, ka nepieciešams atjaunot Valsts autoceļu fondu. Tāpat joprojām jāstrādā, lai panāktu to, ka ceļu lietotāju samaksātā nauda nonāktu atpakaļ tieši autoceļu uzturēšanai un labošanai.

Sandra Paegļkalne

Powered by WordPress | Designed by: suv | Thanks to toyota suv, infiniti suv and lexus suv